Spotkanie, które mogło być wideo. Jak odzyskać czas ze spotkań?
Problem
Widać w kulturze bardzo interesujący zwrot między różnymi formami prowadzenia spotkań/organizacji pracy. Jeszcze kilka lat temu w okolicach pandemii, spotkania były czymś naturalnym i pożądanym. Traktowano je jako pewien miernik produktywności.
Od pewnego czasu jednak widać trend zmierzający w przeciwnym kierunku. Nadmiar spotkań to zabójca produktywności. Wybija specjalistów ze stanu flow i uniemożliwia dogłębną pracę, która przynosi przecież największą wartość.

Moje stanowisko
Zaczynam się pod tym podpisywać. Dochodzę do wniosku, że spotkania powinny:
- Mieć plan, określone potrzeby do spełnienia i cel
- Być możliwie najkrótsze z uwzględnieniem potrzeb swobodnej komunikacji i wyczerpania tematu
- Jeżeli nie są potrzebne, powinno się to załatwić asynchronicznie, poprzez maila. ZWŁASZCZA, jeżeli uczestnicy nie posiadają bieżącej wiedzy i potrzebują zapoznać się ze źródłami
Moja subiektywna lista kiedy warto przeprowadzać i umawiać spotkania:
- Towarzystwo. Kiedy kogoś lubisz i chcesz z nim porozmawiać. Kluczowe jest to, by wtedy mieć świadomość, że jest to nasz cel. Zoptymalizuj to pod ten cel.
- Q&A. Sytuacja, w której obie strony muszą być w ciągłym kontakcie, wymianie zdań. Jest to na przykład dyskusja lub sesja z pytaniami.
- Szybka decyzja w kwestii nieporozumienia/pilnych ustaleń. Kiedy szybsze i lepsze jest zdzwonienie się, ustalenie konkretów i zakończenie spotkania. Nazywam to pięciominutówkami.
Kiedy uważam, że nie warto przeprowadzać spotkań?
- Chcesz coś komuś zaprezentować, a druga strona jest świadoma stanu projektu/produktu i nie będzie mieć wielu pytań.
- Chcesz zapytać o niepilną, nagłą rzecz. Niejednokrotnie możesz wybić wtedy osobę ze stanu flow i przyczynić się do dekoncentracji. Lepiej przygotuj listę rzeczy do przegadania i umówcie się za kilka godzin/dni.
- Jeżeli wszystko jest wiadomo i spotykacie się tylko dlatego, że tak już ustaliliście. Niektórzy tak lubią i jest to okej. Ja nie, każdy z Was może wiele zrobić w tym samym czasie.
Rozwiązanie
Jest bardzo fajne podejście pojawiające się ostatnio w świecie technologii. Są to platformy umożliwiające nagrywanie krótkich wiadomości wideo, służących do dzielenia się nimi z klientami/pracownikami/kontrahentami. Ten post NIE jest sponsorowany.
Przykłady:
- Loom (prekursor)
- Cap.so (alternatywa open source, tutaj nie tylko jest dostępna za darmo, ale także masz pewność prywatności)
Jak to działa?
Pokażmy to na przykładzie. Rekrutujesz nowego pracownika i potrzebujesz wykonać mu onboarding. Nagraj to raz. Jeśli zatrudnisz 5 osób w ciągu roku, zaoszczędzisz właśnie pięciokrotność swojego czasu przeznaczonego na onboarding. Zamiast spędzać z nim kilka godzin, możesz korzystając z tych platform przygotować:
- Krótkie nagranie 5 minut, w którym opowiadasz i prezentujesz na ekranie dostępy do kont, aby mógł się zalogować
- Krótkie nagranie 5 minut, w którym prezentujesz i opowiadasz o sposobie komunikacji z klientami na przykładach
- Krótkie nagranie 5 minut, w którym pokazujesz, jak dokonać zmian w określonej części aplikacji.
Zalety
Widzę głównie dwie zalety:
- 1. Asynchroniczność. Nie musicie szukać wolnych terminów w grafiku, podsyłasz informacje i zajmujesz się swoimi zadaniami.
- 2. Skalowalność. Ta cecha to killer. Możesz do każdego kolejnego klienta/pracownika wysyłać to nagranie, redukując koszty czasowe i pieniężne wynikające z powtórnego przeprowadzenia spotkania.
Jak wdrożyć
Jeżeli jesteś ciekawy, to zerknij na strony, które załączyłem wyżej.
Jeżeli chcesz swoje własne rozwiązanie działające w podobny sposób na własnej stronie internetowej, to odezwij się. Z chęcią Ci w tym pomogę. Zadbam o bezpieczeństwo i wyniki.
Wszystkiego dobrego!
Technologia, która pracuje na Twój biznes
Masz wrażenie, że koszty rosną szybciej niż przychody? Pobierz darmowy "Kalkulator Zombie". Wpisz swoje subskrypcje i zobacz czarno na białym, ile gotówki przepalasz na narzędzia, których nikt nie używa.
📉 Matematyczna Prawda
Koniec z "wydaje mi się". Zobaczysz jedną, konkretną liczbę, która pokazuje Twój roczny wyciek kapitału.
🧟 Test "Zombie"
Zidentyfikujesz pasożytnicze subskrypcje, o których zapomniałeś, a które co miesiąc ściągają Ci środki z karty.
💡 Pełna Świadomość
Dostaniesz jasny obraz swoich kosztów stałych. To pierwszy krok, by odzyskać kontrolę nad finansami firmy.
Zapisując się otrzymasz dostęp do kalkulatora i będziesz otrzymywać cotygodniowe praktyczne wskazówki o technologii w biznesie.